Travel In and Around

Mi a helyzet a Lámákkal

Mi a helyzet a Lámákkal

2018. január 27.  -   By: Travelaroundandin

Rég nem írtam. Valahogy nem találtam a  témát, hangot, kedvet. Azt hiszem túl sok cikket, blogot olvastam arról, mit is kellene írnom. És annyira sikeres lettem ebben, hogy semmiről nem volt kedvem. Míg egy este kipattant ez a téma a fejemből. 

Mégpedig az, hogy mit tudtam én a Lámákról?

image_110.jpegMég mielőtt elindultam Dél-Amerikába. Kb annyit, hogy Peruban élnek és leköpnek. Az elmúlt napokban így feltettem a nagy kérdést a barátaimnak: Szerintetek köp a Láma? Mindegyikőjük egyértelműen azt mondta, hogy igen. Persze! Nem hagytam ennyiben és azt is megtudakoltam tőlük, hogy honnan van ez az információ. Mert persze az én fejemben is ez volt, de nem emlékeztem rá honnan. Egyik barátom emlékezett és azt mondta ő látta is az állatkertben! Azt hiszem van egy utam az állatkertbe. Hogy miért? 

Mert én fél év alatt, míg kóboroltam Dél-Amerikában, egyszer sem láttam, hogy hogyan köp a láma. Sehol nem volt egy lámaköpet. Így azt se tudom leírni nektek, hogy zöld színű-e a fűtől vagy sem. Mármint a köpet. És hogy nagy vagy kicsi. És vajon céloz mielőtt mérges lesz a vele szemben állóra?

image_114.jpeg

Na de mi mást tudtam meg róluk tevefélékről. Nálunk a Láma a legismertebb. 

Viszont az első Lámaszerű lény a Guanaco volt, melyet Argentínában láttam. Ahogyan a Láma, a Guanaco is a tevefélék fajába tartozik és azt gondolják ez lehetett a Láma őse. Vadon élnek Patagónia pusztáin. Nem annyira megsimogatható lények, vadak, öntörvényűek és a szőre annyira finom és értékes, hogy betiltották a vadászatát és a kereskedelmet vele. Gondolom tudjátok miért. Igen igen, majdnem megszabadítottuk magunkat és a földet is ettől az állatfajtól is. De semmi gond, most már csak a  parkőrök lőhetik ki az állatokat, ha túl elszaporodnak. Vadászatuk szigorúan tilos. Nézzétek csak a képen milyenek is ők? 

image_113.jpegNa szóval nem láttam egyetlen Guanakót sem köpni. Csak ugrándozni. 

Bolíviában és Peruban már mindenhol ott vannak a Lámák és a Lámák mellett az Alpakkák. 2 hónap kalandozás alatt sem tudtam megkülönböztetni, hogy melyik a láma és melyik az alpakka. Pedig a Lámát a Guanaco háziasításából "teremtették" az inkák, míg az Alpakát a Vikunya háziasításából. Csordákban tartják őket és ilyen kis szalagokkal jelölgetik őket. Állítólag azt jelölik, hogy melyik a nőstény és melyik a hím. Legalábbis nekünk ezt mondták. 

image_112.jpeg

Az alpakát leginkább a szőréért tartják. Megdöbbentő áron árulják az igazi alpaka szőrből készült sálakat, pulcsikat. Ha olcsóbban szeretnél ilyenhez jutni, akkor el kell menni a falvakba és ott venni. Mivel a falvakban biztos hogy alpaka szőrrel dolgoznak, ugyanis nincs más. De azért is érdemes elmenni, mert nagyon érdekes. Megmutatják az asszonyok, hogy hogyan készítik a fonalat a láma bundájából. Itthon már nem nagyon láthatunk ilyet. Mondhatnám hogy ott még pörög a rokka, de nincs nekik olyanjuk. Az egyik alpaka feldolgozónál megmutatták hogyan lehet felismerni az alpaka szőrből készült dolgokat. Olajos, nedves a tapintásuk. Még akkor is, ha keverék fonalból készült. A képen egy ilyen mini mintafarmot láthattok. Az volt az érzésem, hogy csak a turisták kedvévért vannak ezek a farmgazdaságok az út szélén, és rég nem élnek már így a Titikaka tó környékén az emberek. 

image_111.jpeg

Ezt a bekezdést a vegák és vegánok ne olvassák! Ilyen cuki kis pofájuk van az Alpakáknak. Ezt kivételesen tudom, hogy Alpaka. És mikor bemész az étterembe és alpaka steaket vagy burgert rendelhetsz, akkor erre ne gondolj! Mert megéri kipróbálni! Finom.

Végezetül ne feledkezzek meg a turisztikai célú állattartásról sem. Kantáron vezetik őket és 1-2 dollárért fotózkodhatsz akár bébi lámával is. És még ezek se köptek le senkit! :D

image_108.jpeg

El kell mennem állatkertbe! Azért is mert szerintem ez a képen lévő szintén Alpaka. Az alpakák jámborabbak mint a Lámák, így inkább őket hurcibálják be  városokba. 

És az elhagyhatatlan látképbe is beletartoznak. A Machu Pichu se létezik nélkülük, itt fűnyíró funkciót látnak el.

image_109.jpeg

Csak hogy visszatérjek a bevezetőhöz. Rájöttem, hogy jó blog író praktikák ide vagy oda, én inkább arról írok ami épp kipattan a fejemből. Remélem örültök, hogy az élménybeszámoló folytatódik. 

 Vicces videóval zárom a sort. Nem szerettem volna, ha velem kezdtek volna el így játszani és nem egymással. Itt azért el tudtam képzelni hogy köpködik is egymást. 

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása